Duch 安i皻y

 

 

I.       Jest...

II.      Dzie這 Ducha 安i皻ego. 

III.    Rozr騜nienie.

IV.     Stosunek do Ducha 安i皻ego.

V.       Panorama dzie豉 Ducha 安i皻ego.

 

 

 

I. Duch 安i皻y jest....

1.Osob, na co wskazuj nast瘼uj帷e kwalifikacje:

-ja潯 (osobowo嗆) Jn.16:7-14....On, go...

-篡cie, Rz.8:2,6; Jn.6:63a (63baEf.6:17) daje, wi璚 je ma.

-umys, Rz.8:6,27

-emocje, Rz.15:30; Ef.4:30;1Tes.1:6.

-wola,1Kor.12:11; Dz.15:28a (patrz. dzie這 D. 安.).

-imi, Mt.28:19; 1M.3:14; 6:3a patrz. pnk. 2g.; Jn.14:26a.

-osobowa relacja z nami- patrz. rozdz. V.

-bosko嗆- patrz dalej.

2.Jest Bogiem, na co wskazuj nast瘼uje kwalifikacje:

-wieczno嗆, Hbr.9:14.

-wszechwiedza, 1Kor.2:10-11; 1P.1:12.

-wszechobecno嗆1Kor.2;10; Ps.139:7; Dz .2:4a 1:15b.

-wszechmoc π.1:35;Dz.1:8; Rz.15:19b; to窺amo嗆 z Bogiem i Synem.

-鈍iadectwo Piotra Dz.5:3,4; dzie豉, patrz rozdz. II i imienia pnk.1.

-to窺omo嗆 i r闚norz璠no嗆 z Bogiem i Synem, na co wskazuje:

 

 

 

Ojca

        Syna

       Ducha 安i皻ego

a.                   

Jedna 鈍i徠ynia

2Kor.6:16 W wierz帷ych jednak w g鏎ze Kol.1:3

Jn.14:23 Zawsze z nami, jednak w Ojcu Mt.28:20; Kol.3:1.

1Kor.3:16;6:19 Zamiast Jezus INNY Pocieszyciel Jn.14:16. W Nim obecno嗆 wszystkich.

b.                   

ζska

1P.5:10

2Kor.13:13

Hbr.10:29 

c.                    

Mi這嗆

2Kor.13:13

Jn.15:9

Rz.15:30

d.                   

Spo貫czno嗆

1Jn.1:3

1Jn.1:3

2Kor.13:13 Gr. KOINONIA- wsp鏊no嗆, udzia, relacja spo貫czna.

e.                   

Zradzanie, o篡wienie

Jn.1:13; 1Jn.4:7.

1Jn.2:28,29; 1Kor.11:23

Jn.3:5,6; Rz.8:11; Gl.6:8

f.                     

Stwarzanie

Iz.44:24

Hbr.1:8a,10

1M.1:2; Job.33:4; Ps.104:30

g.                   

Autorstwo Pisma 安i皻ego np. poselstwa Moj瞠sz,                             

Dawida,

Izajasza,

Jeremiasz,                     Pawe

 

 

2Tym.3:16;

                                     

VM.5:1;6:16    Ps.95:6-8         Iz.6:1,8-10        Hbr.10:16;(Jer.31:33) Dz.22:14a              

Gl.1:11,12;2:2;1Kor.11:23

 

1Kor.10:4,9 (Rz.10:9a)

  - Jn.16:15; 10:30 -

Jn.12:36,37,39-41

                                       Dz.26;1,17

 

 

 

2P.1:21aEf.3:5               

 

Hbr.3:7-9                            Hbr.3:7-8                                 Dz.28:25-27; Iz.48:16          Hbr.10:15                              Dz.13:2,4 

h.                   

Moc s這wa.

Jer.23:29;

Hbr.1:3; Mrk.1:27

Ef.6:17

i.                     

Autorstwo cud闚.

Dz.19:11a

Rz.15:18a             Jn2:11; Dz.3:6; 4:10

Rz.15:19                               Mt.12:28; 1Kor.12:9-11

j.                     

Jedno嗆

         Jn.10:30;17:21a        

1Kor.12:12

Ef.4:3,4

Uto窺amianie Ducha 安i皻ego z Ojcem i Synem w w/w aspektach pokazuje ich wsp馧 istotno嗆. Poj璚ie to m闚i nam, 瞠 B鏬 to jedna istota, ale nie jedna osoba. (Istota - funkcja trzech, osoba - jednego). Na okre郵enie tej istoty u篡wa si s這wa „Tr鎩ca”.                                                          Zatem B鏬 to nie 1+1+1=3, ale 111 =1.

Miejsca ods豉niaj帷e role Ducha 安i皻ego w harmonii z Ojcem i Synem (tzw.Tr鎩c):

Mt.3:16,17; 28:19; Jn.14:16; Rz.15:16,301Kor.6:11; 12:6; Gl.4:6; Ef.2:18; 1P.1:2; Jud.20:21; 1M.1:1;

(aIz.44:24) U篡te tu s這wo „B鏬“ to hebrajskie „Ellohim“- liczba mnoga rzeczownika „Ell”(B鏬).W hebrajskie gramatyce istnieje liczba pojedy鎍za, podw鎩na i mnoga. S這wo „B鏬” w liczbie poj. to „El”, podw鎩nej to „Ellah”, mnogiej „Ellohim”. Zatem „Ellohim” sugeruje conajmniej „tr鎩 jedyno嗆 Boga”. W 2M.1:26 czytamy:    potem rzek Jahwe: uczy闓y cz這wieka na nasz obraz nie ma m鎩 czy moje. Tak瞠 IVM.6:24-26; Iz.6:3.W N. T.

kolejno嗆 trzech os鏏 odzwierciedla funkcj, nie hierarchi.

 

gdyby Duch 安i皻y nie by

osob, czyli greckie s這wo

"pneuma" jednoznacznie

wskazywa這by substancj to

co zrobili鄉y z takimi wierszami,

jak:2 Kor.3:17; 1Kor.15:45; π.1:47; Obj. 4:5; 8:2;Mt.5;3;                  

26;41; Mrk.9:17 WSTAWIAJAC SΜWA

"BEZOSOBOWA, SUBSTANCJA" LUB

"CZYNNA MOC" CZY "TCHNIENIE" W

MIEJSCE SΜWA "DUCH"?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Dzie這 Ducha 安i皻ego.

    Jego dzie貫m praca, kt鏎 wykonuje w 鈍iecie, w Ko軼iele, w poszczeg鏊nych chrze軼ijanach i przez nich.

    Praca ta stawia nas w potr鎩nym zwi您ku z Duchem 安i皻ym. Mo瞠 On by obok lub w鈔鏚 nas (gr. para),

    w nas (gr.en) i na nas(gr.epi).

1.Przez prac „obok” lub „w鈔鏚” nas (Jn 14;17b) Duch 安i皻y,

  - Jn.16:8 przekonuje 鈍iat o grzechu, sprawiedliwo軼i i s康zie,

    Dz.17:27 powoduje, 瞠 ka盥y mo瞠 odczu i znale潭 Boga.

  -Ef.2:22 mieszka w Ko軼iele (Mt.18:20; 28:20aJn.14:16)

    1Kor.12:13, kt鏎y zainicjowa.

2.Przez dzie這„w” nas (Jn.14;17b) rozumie si wej軼ie Ducha 安i皻ego do wn皻rza jako swego naczynia i

   kszta速owanie subiektywnego dzie豉 w naszym 篡ciu. Pocz徠kiem jest nowe narodzenie. Tak wi璚 Duch

   安i皻y zamieszkuje nas:

  -Rz.8:9 daje przynale積o嗆.

  -      15 sprawia synostwoaJn.3:5,6 nowe narodzenie;

  -      16 鈍iadczy o dziedzictwie Bo篡m;

  -Gl.4:6 wo豉 w nas do Ojca;

  -1Jn.5:6,8,10a,11 鈍iadczy o篡ciu wiecznym;

  -1Kor.6;19 czyni 鈍i徠yni Bo膨 (3:16);

  -1Kor.2:12,15 aRz.8:9,10 czyni duchowym cz這wiekiem;

  -2Tes.2:13 (1P.1:2) u鈍i璚a;

  -Rz.5;5 mi這嗆;

  -Gl.5:22,23 owocuje;

  -Jn.14:26 pociesza;

  -         26 naucza;

  -         26 przypomina;

  -    16:13 wprowadza w prawd;

  -Rz.8;14 prowadzi;

  -2Kor.1:22; 5:5 jest zadatkiem, rejkojmi przyk豉d IVM.13:23 zadatek- cz窷 zap豉ty i zapewnienie

        ca貫j sumy;

  -2Kor.1:22 (Ef.1:12-14; 4:30) Piecz皻uje przyk豉d Mt.27:65,66- daje bez piecz膲stwo i w豉sno嗆

   Kontekst piecz皻owania (2Tym.2:19; 1Jn.5:18) sugeruje zwi您ek dzie貫m „w”.

3. Relacja „na” nas jest zwi您kiem polegaj帷ym na wyp造waniu Ducha 安i皻ego z naszego 篡cia jako Jego 

  kana逝. Wykonuje obiektywn prac w 篡ciu innych2. Pocz徠kiem jest chrzest Duchem 安i皻ym1.

 (zanurzenie w Ducha 安i皻ego; wylanie Go na nas)

  a.Dz.1:8stapienie na nas oznacza:

   -Otrzymanie mocy; znak闚 i cud闚 Dz.6;8; 5;12.

       odwagi i si造 Dz.4:31,13; 1Tes.1:5.

  -Otrzymuje 鈍iadectwa; Ducha 安i皻ego Jn.15:26; Dz.5:32; 1Tes.1:5.

   autorytetu 1kor.2:4,5; 1:18; 4;19,20.

  („na”-Dz.8:16; 10:44; 19:6; π.4:18)

  b.π.4:18aIz.61:1 Duch 安i皻y „na” Jezusie oznacza namaszczenie (naznaczenie, uprawnienie,

  uprzywilejowanie) do:          przyk. 1Sam.16;13

  -Zwiastowania ewangelii Mt.4:23.

 -Pos逝gi uwolnienia Dz.10:38.

 -Pos逝gi uzdrowienia fizycznego Mt.8:16,17.

 -Pos逝gi uzdrowienia duchowego π.9:56.

 -Zwiastowania 豉ski π.15.

 1Jn.2:27; 2Kor.1:21 Jego namaszczenie - Tj. D. 安. „nad”- dane jest wierz帷ym.

 Jn.14:12 dlatego mog czyni to samo i wi璚ej ni Jezus (Dz.5:12; 6:8 itp.)

-Problem Mrk.9:23,24; 1Kor.12:1,31.

 

 

 

  c.Dz.1:5 (2:1-16) chrzest Duchem 安i皻ym wype軟i proroctwo Joela (Dz.2;17; Joel.3;1-2)

    przez znaki Dz.2:4,17, (16): 

-M闚ienia innymi j瞛ykami     "

-Uwielbienia Boga                    & Dz.10:44; (Jn.16:14); 1Kor.14:14,16a.

-Prorokowania                          "

  -Otrzymywania wizji i sn闚   & Dz.19:6; (Jn.16:13c).

 d.Mrk.16:17-20a Hbr.2:4 inna zapowiedz znak闚:

 -M闚ienie innymi j瞛ykami.

 -Pos逝ga uwalniania.

 -Pos逝ga uzdrawiania.

 -Pos逝ga darami Ducha 安i皻ego.

 e.1Kor.12:7,13,18 chrzest Duchem 安i皻ym jest wy陰cznie do Cia豉 i umiejscowieniem.1Chrzest Duchem

 安i皻ym jest wydarzeniem jednorazowym (1Jn.2:27). Zawarte w nim uposa瞠nie jest jednoznaczne,

czym innym jest kolejne nape軟ienie Duchem 安i皻ym. Jest to korzystanie z Jego nowych porusze dowarto軼iowuj帷ych nasz spos鏏 korzystania z duchowych przywilej闚.(Jn.20:22;Dz.4:31;Ef.5:18;

6:10). Chrzest Duchem 安i皻ym zawsze wi捫e si z przejawem znak闚 charyzmatycznych. (patrz

rozdz. III pnk.2c), cho cz瘰to nie pozwala ich do鈍iadczy niewiara lub brak gorliwo軼i

 (Mrk.16:17; 1Kor.14:1). Duch 安i皻y zst瘼uje w ca這軼i. Nie daje na si 獞iartowa. Problem w tym,

 by On mia nas w ca這軼i.

III. Rozr騜nianie, czyli odr瑿no嗆 wydarzenia chrztu Duchem 安i皻ym od narodzenia na nowo oraz

 rozpoznanie pracy Ducha 安i皻ego.

 1. Pierwszy i drugi spos鏏 pracy Ducha 安i皻ego (rozdz. II) nie jest kojarzony w jedno wydarzenie.

 Inaczej z drugim i trzecim. Dlatego trzeba pokaza, 瞠 gdyby chrzest Duchem nast徙i automatycznie

 z narodzeniem na nowo ( lub nawet z chrztem wodnym) to:

-wiersz z π.11:13 nie mia豚y sensu, gdy narodzenie na nowo jest faktem przez wiar Gl.3:26; 1Jn.5:13.

-wiersz z Dz.8:14-17 wprowadzi豚y cztery sprzeczno軼i:

a. Modlitwa o Ducha 安. zn闚 nie mia這by sensu (15)

b. Chrzest wodny w Samarii by豚y bez narodzenia na nowo nie biblijny (16) Gl.3:27 a 2Kor.5:17aTyt3:5

          lub Kol.2:12.

c. Na這瞠nie r彗 mia這by jeszcze mniej sensu ni modlitwa (17) Gl.6:5.

d. Ewangelia nie sprawdzi豉by si za pierwszym razem (14) Dz.2:41.

-Ponadto π.3:22 Jezus zosta ochrzczony Duchem 安i皻ym nie przez fakt synostwa, ani w akcie

chrztu wod, lecz po, kiedy si modli.(Odr瑿no嗆 dzie豉 Ducha 安i皻ego nie przeczy mo磧iwo軼i

zaistnienia razem Dz.10:44).                

2.Jak pozna dzia豉nie Ducha 安i皻ego?

Pytania to nie mia這by sensu, gdyby ca造 zakres dzia豉nia Ducha 安i皻ego by do鈍iadczony przez wszystkich

i od razu. Ale z wielu przyczyn tak nie jest. Ograniczaj帷 si do zasadniczych dowod闚 dzia豉nie Ducha poznajemy po tym, 瞠 jest:

a. W relacji „obok-w鈔鏚

-Poznawanie w豉snej grzeszno軼i , niesprawiedliwo軼i, zwyci瘰twa Jezusa Jn.16:8.

-Wewn皻rzne poruszenie Dz.2:37a.

-W Ko軼iele - obiawienie si jakichkolwiek znamion dzie豉 „na” i wi璚ej 1Kor.12:7,31; do鈍iadczenie

jedno軼i Ducha 安i皻ego, Jego spo貫czno軼i i Bo瞠go pokoju Ef.4:3; 2Kor.13:13;1Kor.14:33.

(W Ko軼iele jest te faktem przez wiar Mt.18:20aJN.14:16)

 

=====================================================================

11Kor.12:13 By w Duchu ochrzczonym w jedno cia這 znaczy zosta w nie zanurzonym po to, by zaj望 w豉軼iwe sobie miejsce. J tu spe軟ia rol obdarowanie, jakie niesie z sob ten chrzest(12:7).

Nie by ochrzczonym w cia這 nie znaczy do niego nale瞠. Podobnie jak nie ochrzczenie w Chrystusa (wod Gl.3:27) nie znaczy by Chrystusowi obcym. Odwrotnie, w豉郾ie przynale積o嗆 do Chrystusa dyktuje chrzest

w Niego. (Dz.16:31-33; 10:47,48).

Duch 安i皻y chrzci - zanurza - 陰czy w ciele tych, kt鏎zy stali si jego cz窷ci. Biblia nie stwierdza, by dzia這 si to automatycznie, cho z pewno軼i mo瞠 sta jednocze郾ie (Dz.10:44).Natomiast pokazuje, 瞠 chrzest Duchem 安i皻ym wyst瘼uje codziennie od stworzenia cz窷ci cia豉, t. j. nowego narodzenia (patrz rozdz. III pnk.1).

Cz窷ci cia豉 - Ko軼io豉 staje si ten, kto si 陰czy z Panem i jest z Nim jednym Duchem (1Kor.6:17). Miejsce w ciele zajmuje ten, kto jest w nie 陰czony przez chrzest Duchem 安i皻ym (12:13,18)