<< “Kochanie Boga z całych naszych sił.”

[Mat. 6, 1-23]

1. Kochanie Boga całym sercem wymaga kochania go z całych naszych sił.

A. Bóg stworzył nas, byśmy kochali go w czterech sferach naszego życia, które obejmują nasze serce [uczucia], duszę [osobowość], umysł [myśli] oraz siłę [zasoby, naturalne zdolności, umiejętności], ponieważ On kocha nas w taki właśnie sposób.

“ Będziesz tedy miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej, i z całej siły swojej.” [MK. 12,30]

B. Ta sesja postara się odpowiedzieć choć trochę na pytanie, co znaczy kochać Boga naszą siłą czy zasobami [jedzeniem, czasem, pieniędzmi, słowami, energią czy reputacją/wpływami]. Kochamy Go z całych naszych sił, gdy szukamy Go w poście. Poszczenie wymaga zaangażowania naszych naturalnych sił w naszą pogoń za tym, by kochać Jezusa bardziej.
[Sprawa postu jest podstawowa, bezdyskusyjna.]

C. W Mat. 6,1-23 Jezus opisuje pięć aspektów postnego stylu życia odnoszących sie do naszych naturalnych sił. Sekretnie służymy i dajemy [ dobrowolne/charytatywne uczynki: dawanie posługi i/lub pieniędzy [6,1-4 i ,19-21], modlimy się [6,5-13], błogosławimy nierzyjaciół [wybaczanie, 6,14-15; 5,44] i pościmy [6,16-18].

D. Poszczenie wyraża zarówno naszą miłość, jak i postawę, by przyjąć od Ducha Świętego moc, by kochać Go więcej. Poprzez posty styl życia związujemy się z Duchem Świętym, co uzdalnia nas bardziej kochać Jezusa. Celem postu nie jest nabranie mocy, by wpływać na innych, ale otrzymanie mocy by w pełni kochać Boga.

E. Namaszczenie do kochania Boga jest naszym największym dobytkiem/dobrem. Największą nagrodą jest jest znalezienie się w posiadaniu mocy, by kochać. Jest to ponadnaturalna zdolnośc, aby czuć miłość do Jezusa. Gdy jestesmy chorzy z miłości do Boga, to radość, która nam przy tym towarzyszy, uwalnia nas od wypalającej duchowej pustki i nudy.

“ A nadzieja nie zawodzi, bo miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który nam jest dany.” [Rz. 5,5]

[Bóg chce wylać swoje namaszczenie również na nasze emocje.]

F. Łaska postu jest Bożym darem dla nas i jest jedyną praktyczną drogą, by nastwić nasze serca na doświadczanie Bożej mocy do kochania Jezusa. Poszczenie nie jest opcjonalną częścią Nowo Testamentiwego chrześcijaństwa.


G. Bóg daje nam więcej zgodnie z naszym głodem za Nim. Poszczenie pomaga naszemu głodowi rosnąć szybciej. Im bardziej jesteś głodny duchowo, tym więcej otrzymasz tej miłości.

“ Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.” [ Mt. 5,6]

H. Jeżeli nie mamy czegoś, dla czego warto umrzeć, nie mamy niczego, dla czego warto żyć. Mieć coś, za co warto umrzeć znaczy, że istnieje powód warty zainwestowania wszystkich naszych sił i zasobów.

I. Jezus kocha Swojego Ojca z całych Swoich sił, jak wyraża to w 1 Kor. 15,28.

“24 Potem nastanie koniec [ Millenium], gdy odda [Jezus] władzę królewską Bogu Ojcu...28 A gdy mu [Jezusowi] wszystko zostanie poddane, wtedy też i sam Syn będzie poddany temu, ktory poddał wszystko [Ojcu], aby Bóg był wszystkim we wszystkim.”

J. 24 starców składając, odrzucając swoje nagrody Ojcu odzwierciedla miłość Jezusa do Boga.

“ Upada 24 starców przed tym, który siedzi na tronie, i oddaje pokłon temu, który żyje na wieki wieków i składa korony swoje przed tronem.” [Obj. 4,10]


2. Nastawienie naszych serc na przyjęcie łaki : dobrowolna słabość.

A. Post jest wezwaniem do przyjęcia dobrowolnej słabości w celu doświadczania większej obecności Bożej. Mt. 6,1-23 wymienia pięć wyrazów dobrowolnej słabości, przez które inwestujemy nasze naturalne siły [ jedzenie, czas, pieniądze, słowa i opinie, energię i reputację] w naszą relację z Jezusem.

“ Bym się więc z nadzwyczajności objawień zbytnio nie wynosił, wbity został cierń w moje ciało, jakby posłaniec szatana, by mnie policzkował, abym się zbytnio nie wynosił. W tej sprawie trzy razy Pana prosiłem, by on odstąpił ode mnie. Lecz powiedział do mnie : Dosyć masz, gdy masz łaskę moją, albowiem pełnia mej mocy okazuje się w słabości [pełania mej siły jest doskonała w słabości; dobrowolnej słabości, a nie słabości grzechu]. Najchętniej więc chlubić się będę słabościami, aby zamieszkała we mnie moc Chrystusowa.” [1 Kor. 12,7-9]

B. Wybiermy słabość w naszych naturalnych zasobach, aby nastawić nas samych na przyjęcie siły od Ducha. Bóg uczynił coś tak prostym - jak modlitwa i niejedzenie- tak pełnym mocy. Paweł nie odwołuje się do moralnej słabości z powodu ofiary, ale do dobrowolnej słabości z powodu bożych wyborów.

C. Normalnym zastosowaniem naszych sił jest powiększanie naszego komfortu, zasobów oraz pozycji. Przez postny styl życia [styl życia postem] przynosimy nasze naturalne siły do Boga jako wyraz naszej miłości i zaufania do Niego, że On zwróci nam nasze siły w sposób, który zmieni nasze serca i pobłogosławi nasze okoliczności.

D. Paweł otrzymał boskie objawienie, że przyjęcie dobrowolnej słabości jest drzwiami do Bożej mocy. Wielu pragnie chodzić w “doskonałej mocy” , jednocześnie odrzucając ścieżkę słabości.

“ Ale to, co u świata głupiego, wybrał Bóg, aby zawstydzić mądrych, i to, co u świata słabego, wybrał Bóg, w ogóle to, co jest niczym, aby to, co jest czymś, unicestwić, ...29 Aby zaden człowiek nie chełpił się przed obliczem Bożym.” [1 Kor. 1,27-29]

E. Styl życia dobrowolną słabością obejmuje modlitwę, poszczenie, skromne, proste życie [ ze względu na dawanie naszych pieniędzy dla Królestwa], jak również pełne radości przyjęcie prześladowań oraz zarzutów ze względu na Jezusa. Paradoksem Królestwa jest, że Bóg uwalania duchową moc w kontekście naturalnej [cielesnej] słabości.

3. Pięć wyrazów stylu życia postem [Mt. 6,1-23]

A. Jezus nauczał o pięciu określonych drogach do przyjęcia dobrowolnej słabości. On przyjął je w Swoim życiu jak robili to najwięksi Boży ludzie w historii tacy jak Mojżesz, Eliasz, Jan Chrzciciel i Paweł.

B. Pięć wyrazów postnego stylu życi obejmuje dawanie, służenie, modlitwę [Słowem], błogosławienie naszych wrogów i post od jedzenia. Każdy aspekt jest formą postu, przez który przyjmujemy słabość, deklarując Bogu, że czerpiemy swoją siłe od Niego i swobodnie dajemy Mu ją spowrotem.

C. Przez dawanie pościmy od naszych pieniędzy, a więc finansowej siły. Przez służenie i modlitwę pościmy przez nasz czas i energię, angażując je w szukanie Boga i pomaganie innym. Przez rezygnowanie z jedzenia pościmy od naszych fizycznych i emocjonalnych sił. I przez błogosławienie naszych nieprzyjaciół, pościmy od naszych słów i opinii. Robimy to wszystko jako wyraz miłości do Jezusa i w naszym poszukiwaniu, by nastwić nas samych na przyjęcie mocy, by Go kochać. Postny styl życia jest długotrwałym zobowiązaniem do tych pięciu rzeczy.

4. Dawanie pieniędzy : nasza finansowa siłaa

“ Gdy ty wspierasz ubogich [ w ang tłumaczeniu też dajesz charytatywnie], niech twoja lewa ręka nie wie, co czyni prawa. Zadbaj, aby twój datek pozostał w ukryciu, a twój ojciec, który widzi również to, co ukryte, odpłaci tobie.” [Mt. 6,3-4]

“ Nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi, gdzie mól i rdza niszczą i gdzie złodzieje włamują się i kradną. Gromadźcie sobie skarby w niebie. Tam ani mól, ani rdza nie niszczą. Tam też złodzieje nie włamują się i nie kradną. Bo gdzie jest twój skarb - tam będzie i twoje serce. [...] 24 Nikt nie może byc sługą dwóch panów, gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego kochał, albo do jednego przylgnie, a drugim pogardzi. Nie jesteście w stanie służyć Bogu i pieniądzom.“ [Mt. 6,19-24]


A. Dobroczynne uczynki oznaczają akty bycia sługą i dawania pieniędzy jako dwa wyrazy postu.

B. Nasze pieniądze są znaczącą częścią naszej fizycznej i społecznej siły. Kiedy dajemy pieniądze na budowanie Bożego Królestwa, nasze zasoby stają się słabsze poprzez post w dziedzinie naszej finansowej siły. To wyraża miłość do Jezusa i innych kiedy ufamy Bogu, że pomnoży pieniądze, które dajemy. Jezus zachęca nas wszystkich abyśmy używali pieniędzy teraz do gromadzenia dla siebie skarbów w niebie (6, 19-20). W trakcie tego nasze serca wzrastają w miłości do Jezusa. Niemożliwe jest kochać Boga i pieniądze [6,21-22].

C. Wdowa, która dała swoje dwa ostatnie grosze okazała o wiele więcej miłości do boga niż Ci, którzy dali o wiele więcej pieniędzy, ale mniej poświęcenia [Łk. 21,1-4]. Dawanie pieniędzy wymaga emocjonalnej dynamiki, która zmusza nas do walki z pożądliwością/chciwością i strachem przed niedostatkiem w demonstracji naszej miłości dla Jezusa.

“ Zauważył też pewną wdowę, bardzo ubogą. Wrzucała dwa grosze. Widząc to oświadczył : Powiem wam prawdę : Ta uboga wdowa wrzuciła więcej niż wszyscy, dlatego, że oni dorzucili do darów z tego, co im zbywało, ona natomiast w swoim niedostatku wrzuciła wszystko, co miała na utrzymanie.“ [Łk. 21,2-4]

D. Dawid nastawił swoje serce na radykalne życie poprzez kochanie Boga swoimi pieniędzmi..

“ ... Nie tak, ale chcę to kupić od ciebie za pieniądze; nie chcę bowiem składać Panu, Bogu mojemu, całopaleń darmowych. Toteż Dawid kupił klepisko i bydło za 50 sykli srebra.” 2 Sam. 24,24

E. Dawid dał ponad 100 milionów dolarów [według dzisiejszych cen] na dom Boży ze swoich osobistych pieniędzy. Jeden talent jest równy 75 lbs [1200 uncji]. Przy 800 $ za uncję, talent złota byłby wart ponad 1 mln $. Więc 100 000 talentów złota byłoby wartych 100 mln$.

“ Oto ja, przy całej mojej udręce przygotowałem dla świątyni Pana sto tysięcy talentów złota, srebra zaś milion talentów [15 mln$], a spiżu i żelaza tyle, że ich zważyć nie można, bo ich tak dużo, również drewno i kamienie przygotowałem, a ty możesz jeszcze do tego dokładać. “ [1 Kronik 22,14]]

“ Ponadto, ponieważ upodobanie mam w domu Boga mojego, oddaję za rzecz świątyni Boga mojego to złoto i srebro, które jest moją osobistą własnością, oprócz tego wszystkiego, co przygotowałem dla przybytku świętego.” [1 Kronik 29,3]

F. Dajemy nasze pieniądze lub nasze finansowe siły, by wyrazić naszą miłość do Jezusa. To, że wierzysz dając, że Bóg pomnoży Twoje zasoby, nie jest niczym złym, a nawet jest poparte obietnicą.

“ Nawróćcie się do mnie, wtedy i Ja zwrócę się ku wam - mówi Pan Zastępów. Lecz wy pytacie :W czym mamy się nawrócić? Czy człowiek może oszukiwać Boga? Bo wy mnie oszukujecie! Lecz wy pytacie : W czym cię oszukaliśmy? W dziesięcinach i daninach. [...] 10 Przynieście całą dziesięcinę do spichlerza, aby był zapas w moim domu i w ten sposób wystawcie mnie na próbę! - mówi Pan Zastępów - czy wam nie otworzę okien niebieskich i nie wyleję na was błogosławieństwa ponad miarę.” [Mal. 3,7-10]

G. Kiedy Izrael zatrzymywał swoje pieniądze wyrażał swój brak miłości do Ojca.

“ Syn czci ojca, a sługa swojego pana. Jeżeli jestem Ojcem, to gdzież jest Moja cześć? A jeżeli jestem Panem, to gdzież bojaźń przede Mną? - mówi Pan Zastępów do was, kapłani, którzy gardzicie Moim imieniem. Wy jednak mówicie : W czym wzgardziliśmy twoim imieniem? Otóż w tym, że ofiarujecie na moim ołtarzu pokarm nieczysty. I jeszcze się pytacie : Czym zanieczyściliśmy? Oto tym, że mówicie : Stołem Pana można wzgardzić. Gdy przynoście na ofiarę to, co ślepe, czy nie ma w tym nic złego? Gdy ofiarujecie to, co kulawe i chore, czy nie ma w tym nic złego? Spróbuj złożyć to swojemu namiestnikowi, a zobaczysz, czy przyjmie to, co łaskawe albo czy okaże ci przychylność? - mówi Pan Zastępów. Oto teraz, starajcie się przebłagać Boga, aby się nad wami zmiłował!... 10 Niechby znalazł się między wami ktoś, kto zamknąłby bramy świątyni, abyście nie zapalali ognia na moim ołtarzu daremnie! Nie mam w was upodobania... i nie jest mi miła ofiara z waszej ręki.” [Mal. 1,6-10]

H. Pan powiedział Mojżeszowi, by poprosił ludzi, aby dali pieniądze na święty przybytek uwielbienia. [2 Moj. 24,17-25,8]]


5. Służenie ludziom - nasze siły w dziedzinie czasu i energii

A. Służenie innym jest innym aspektem zaangażowanie się w charytatywne, dobrowolne, miłosierne uczynki. Służąc, inwestujemy nasz czas i energię w Boże zamiary względem innych. Bóg w stosownej porze, kiedy tego potrzebujesz, pomaga tobie np. przez tą osobę [prawo siania i zbierania].

B. Okazujemy miłość do Jezusa przez służenie świętym i w służeniu innym stajemy twarzą w twarz, spotykamy się ze Sługą wszystkich. On chce byśmy Go spotykali i to jest miejsce tego spotkania.

“ Bóg przecież nie jest niesprawiedliwy. On nie zapomni o waszym dziele i o miłości dla Jego imienia. Dowiedliście jej swą wcześniejszą oraz obecną posługa na rzecz świętych.“ [Hebr. 6,10]


6. Modlitwa: nasze siły w dziedzinie czasu i emocji

“ Ty natomiast, gdy pragniesz się modlić, wybierz zaciszne miejsce, zamknij za sobą drzwi i módl się do swego Ojca, który jest w ukryciu, a twój Ojciec, który widzi również to, co ukryte, odpłaci tobie.“ [Mt 6,6]

A. Modlitwa i czytanie słowa jest formą słabości, przez którą pościmy przez nasz czas i emocje [Mt. 6,5-13]. Kiedy inwestujemy czas w modlitwę, tracimy możliwości społeczności, udzielania się towarzysko czy rozrywki. W modlitwie pościmy naszą emocjonalną energię, wylewamy samych siebie wstawiając się o Boże błogosławieństwo dla innych. W poście w dziedzinie czasu musimy zaufać w to, że Bóg zadba o wynagrodzenie lub wypromowanie nas.

B. Zamiast zużywać cały nasz czas na szukanie własnego komfortu i/lub sukcesu, modlimy się do niewidzialnego Boga, który odwleka swoje odpowiedzi dla nas, kiedy szukamy naszej miłości do Niego i uwalnia błogosławieństwo dla innych. Gorąc naszych serc jest zawsze wynikiem przebywania, obcowania z Bogiem - modlitwy, a nie naszych własnych wysiłków, bo sami z siebie mamy zimne serca.

C. Napomnienia Jezusa mówią, że bardziej pomocne dla kościoła w przygotowaniu na czasy ostateczne jest “czuwać” lub rozwijać połączenie z Duchem w modlitwie (Mt 24,36, 42-44, 50; 25,13; Mk 13,33-38; Łk 21,36, Obj 3,3; 16,15). Jeżeli mamy łaskę do modlitwy, będziemy mieć odwagę i prowadzenie.

“ Czuwajcie zatem, ponieważ nie wiecie, którego dnia wasz Pan przyjdzie.“ [Mt 24,42]

“Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny” [Mt 25,13]

7. Wybaczanie i błogosławienie naszych wrogów : nasze słowa i reputacjaa

“ Bo jeśli wybaczycie ludziom ich upadki [przewinienia], i wam wybaczy wasz Ojciec w niebie” [Mt 6,14]

“ Ja wam natomiast mówię: Kochajcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują.“ [Mt 5,44]

A. Wybaczanie i błogosławienie naszych wrogów wyraża post odnoszący się do słów i relacji. Pościmy przez nasze słowa i reputację przez rezygnację z bronienia samych siebie. Dobra reputacja jest znaczącą części naszej życiowej siły i źródłem używanym do wpływania na innych..

B. Zamiast używać naszych słów w pełni w celu obrony i promowania samych siebie, Bóg wzywa nas powściągania naszej mowy. Czynne błogosławienie naszych wrogów oznacza powstrzymanie się od słów by zawsze demaskować naszych wrogów broniąc swojej pozycji, ale robimy to też często w celu uzyskania sympatii i pomocy od innych.

C. Wróg w najbardziej ogólnym znaczenie to ktoś, kto nie pozwala naszym celom dojść do realizacji. Wrogami są ci, którzy hamują nasze plany i powodują, że tracimy poczucie wartości w oczach innych ludzi, pozycję, czas, pieniądze i relacje. Te straty są bolesne.

D. Naszą miłość do Jezusa okazujemy w tym, że jesteśmy Mu posłuszni i czerpiemy naszą tożsamość i komfort od Boga. Kiedy błogosławimy naszych nieprzyjaciół, pościmy coś z naszej społecznej siły, którą czerpiemy z bronienia się. Pościmy od obrony naszej reputacji i ufamy, że Bóg będzie walczył za nas, gdy my będziemy milczeć. W milczeniu powierzamy siebie
Bogu, by nam odpowiedział. To jest najtrudniejsza forma postu.

“ On, gdy Mu ubliżano, nie odpowiadał obelgą.
Gdy cierpiał - nie groził.
Raczej powierzał się w opiekę
Temu, który rozstrzyga sprawiedliwie” [1 P 2,23]

8. Post od jedzenia : nasze siły fizyczne i psychiczne

“ Ale ty, gdy pościsz, namaść swoją głowę i umyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, lecz twojemu Ojcu, który jest w ukryciu, a twój Ojciec, który widzi również to, co ukryte, odpłaci tobie. [Mt 6,17-18]

“ w trudzie i znoju... w głodzie i pragnieniu, często w postach...“ [2 Kor 11,27]]

A. Powstrzymywanie się od jedzenia dotyczy naszych fizycznych i psychicznych sił niż głodu. Kiedy dajemy nasze fizyczne siły Bogu tracimy możliwości do budowania naszego osobistego sukcesu. Trudno jest nam myśleć, nasze ciało jest słabe, nasza komunikacja jest utrudniona, nasza pamięć mglista. [ps 109,24]

B. Folgowanie sobie uzasadnione fizycznym apetytem gasi życie Ducha w nas. Legalne, dane przez Boga przyjemności tłumią naszego ducha, jeśli pozwalamy na osiągnięcie punktu nadmiaru, przesytu. Źle jest pozwolić jakiejkolwiek przyjemności, by stała się dla nas ważniejsza niż Bóg..

C. Niektórzy są powstrzymywani przez strach przed postem. Strach przed postem jest gorszy niż post sam w sobie.

D. To wymaga, że wyrzekniemy się sami różnych uzasadnionych przyjemności, które nie są grzeszne same w sobie, ale żadna nie poprawia naszego życia w Duchu. Najczęstsze jest folgowanie sobie w naturalnych, dozwolonych przyjemnościach w dziedzinie rozrywki, rekreacji, nadmiernego jedzenia, komfortu i pieniędzy.

9. Wewnętrzna nagroda postu : namaszczenie do większego kochania Jezusa

A. Ojciec nagradza post na różne sposoby, które obejmują: wewnętrzne- gdy nasze serce spotyka Go, zewnętrzne- nasze okoliczności są błogosławione i wieczne - gdy post wpływa na nasze wieczne nagrody.

B. W czasie postu nasze serca są zmiękczane i wyczulane, by były zdolne do przyjęcia łaski, by kochać Jezusa bardziej. Kochamy go z nowym skupieniem, stanowczością i intensywnością nowej gorliwości dla sprawiedliwości. Jan Chrzciciel był największym człowiekiem jaki się kiedykolwiek urodził [Mt 11,11]. Jego wspaniałość nie była spowodowana cudami w jego służbie [J 10,41], ale jego posłuszeństwem i intymnością kultywowaną w postnym stylu życia.

C. Kiedy angażujemy się w postny styl życia, nasze problemy nie znikają tak poprostu. Raczej, kiedy nabierają boskiej perspektywy kiedy zaczynamy być pochłaniani przez kochanie Jezusa bardziej niż naszych problemów. Kiedy Duch pokazuje nam wielki obraz Boga i wieczności, stajemy się coraz bardziej wolni od tego, by nasze okoliczności nas pochłaniały.

D. Post z modlitwą nastawiają nas na przyjęcie uwolnienia od różnych grzesznych uzależnień. Bóg dał nam tę łaskę by burzyć, rozbrajać demoniczne twierdze w naszych umysłach. [2 Kor 10,4-5]]

E. Powszechny grzech, który dręczy ludzi zawiera więzy pornografii, niemoralności, złości, alkoholu, narkotyków i różne zaburzenia jedzenia [ zarówno jedzenie za dużo jak i za mało]. Izajasz usilnie namawiał nas do postu, który zrywa powrozy jarzma [Iz 58,6], tak że możemy być wolni od naszych grzesznych zachowań, od których jesteśmy uzależnieni. Twierdze są zasilane demonicznie; są one osadzone na terytorium Szatana, które daje mu prawa, by trzymać, przez grzech nasz lub naszych przodków.

X. Praktyczne sugestie:

A. Post jest podstawowy dla chrześcinajńskiego życia - to jest chrześcijaństwo 101?. Niektórzy postrzegają chrześcijaństwo jako radykalne i przez to jako opcjonalne. Nie istnieje coś takiego jak nowotestamentowe chrześcijaństwo bez regularnego postu.

B. Zachęcam wszystkich do poszczenia co najmniej jeden dzień w tygodniu. Dwa dni w tygodniu jest lepiej. Jeżeli chodzi o nasze finanse, powinniśmy dawać więcej niż nasza dziesięcina i więcej niż nasz nadmiar, powinniśmy dawać tyle, że będziemy czuć koszt dawania. Musimy służyć innym i błogosławić naszych wrogów.

C. Ustalić osobisty plan studiowania Biblii. Proponuję czytać dziesięć rozdziałów z NT sześć dni w tygodniu [będziesz czytać cały NT każdego miesiąca]. Rozwijaj swoją osobistą listę modlitewną, by pomóc sobie w skupieniu na modlitwie. Módl się o przełom dla swojego serca w przyjmowaniu większej łaski do kochania Jezusa [Ef. 3,16-19], proś o prowadzenie dla swojego życia oraz objawienie Słowa [Ef. 1,17-18].

D. Wielu wierzących uszczupla swoje życie w Bogu w czasie wieczorów i weekendów, później dążąc do odzyskania swojego duchowego gruntu w ciągu dnia. Wieczory są czasem, kiedy najczęściej dochodzi do duchowych strat, a duchowy teren jest oddawany. Nie musimy nieustannie robić kroku w przód i znów kroku w tył. Terytorium, które zdobywamy w duchowej wojnie może być utracone przez nasze zaniedbania bądź grzech.

© przebudzenie@poczta.onet.pl