Wizja szkoły
Cel
Szkoła powstała z myślą o
nauczaniu wszelkiego rodzaju
ludzi przybywających do kościoła
oraz wszystkich, którzy
gdziekolwiek będąc chcą być
wyposażeni wg niniejszej wizji.
Niezależnie od tego, ile czasu
zajmie przepracowanie wszystkich
zagadnień, liczy się dla nas
fakt dokonania tego. Biblia mówi
o początkach nauki oraz o
rzeczach wyższych (Hbr.6:1-3;
5:11-14). Sugeruje więc, że
tematy do nauczania można
sprecyzować a nawet określić,
kiedy powinny być opanowane. To
właśnie jest celem tej szkoły;
określić niezbędny zakres
wszystkiego, co powinieneś
dowiedzieć się w całym swoim
chrześcijańskim życiu i dać Ci
do tego dostęp. Ta wizja nie
zamierza zatem doposażyć uczniów
lub ukierunkować na zadania, ale
wyedukować i wychować od
elementarnych podstaw dla
nowicjusza do poważnych
zagadnień dojrzałego
chrześcijaństwa. Oznacza to, że
nie będziemy się zbytnio
spieszyć z programem, ponieważ
nikt nawet przy najlepszej
wiedzy nie prędko stanie się
duchowo dojrzałym. Ważne będzie
dokładne zmierzenie się z
zagadnieniami, by zostawić
możliwie najtrwalszy rezultat w
sercu. Chcemy również, by
uczniowie poczuli się jak pod
ojcowską ręką, ponieważ nie
tylko czegoś będą musieli się
nauczyć, ale przeczytać i
obejrzeć materiały, których
zorientowanym wierzącym w Polsce
nie wypada nie zobaczyć.
Oczywiście, że nie powiemy
wszystkiego. Na badanie tego,
czego nie przekażemy, każdy ma
resztę swojego życia. Ale mamy
nadzieję, że zakres nauczania
tej szkoły okaże się być takim
kompendium zagadnień, że jej
absolwent będzie tym
przygotowanym, o którym mówi
list do Efezjan.4:12-14 „Aby
przygotować świętych do dzieła
posługiwania, do budowania ciała
Chrystusowego,… Abyśmy już nie
byli dziećmi, miotanymi i
unoszonymi lada wiatrem nauki
przez oszustwo ludzkie i przez
podstęp, prowadzący na bezdroża
błędu”, jasno wyprowadzonym w
kierunku z Ef.4:13 „Aż dojdziemy
wszyscy do jedności wiary i
poznania Syna Bożego, do męskiej
doskonałości, i dorośniemy do
wymiarów pełni Chrystusowej”.
Dostępność
Ponieważ przewidujemy nauczać
zasadniczo poprzez materiały
audio, video i literaturę,
stajemy się osiągalni dla
wszystkich, którym czas nie
pozwoliłby na zajęcie miejsca w
stacjonarnym trybie nauczania.
Zatem sposób przekazu tej szkoły
dzięki współczesnej technice
multimedialnej umożliwi
absolutnie każdemu
przepracowanie przygotowanych
zagadnień na każdym poziomie
nauczania. Przewidujemy więc
lokalne edukowanie ludzi w
kościele, współpracę ze
studentami na odległość, w
tempie dowolnym lub uściślonym
systemie oraz weekendowe
nauczanie zintegrowane z
ćwiczeniami. Preferujemy
oczywiście edukację poprzez
uściślony system i zintegrowane
zajęcia weekendowe.
Materiały
Przyświecający nam cel NIE
zakłada nauczania w oparciu o
unikatowe materiały lub własnych
zastrzeżonych mówców; wręcz
odwrotnie. Bazą jest dorobek
Ciała Chrystusa głównie w
Polsce, do którego swobodny
dostęp ma każdy potencjalny
student naszej szkoły. Ponieważ
naszym celem jest po prostu
przeprowadzenie ucznia przez
zbiór potrzebnych do
zasygnalizowania czy
przerobienia tematów, nie ma dla
nas znaczenia, w jaki sposób czy
dzięki czyim lekcjom to się
stanie, o ile oczywiście nie
mamy doktrynalnych,
merytorycznych i personalnych
zastrzeżeń. Zatem słuchając
naszych lekcji student zapozna
się z różnymi postaciami w
naszym kraju, albo też rozpozna
swoich znajomych mówców. Może
nawet niektóre lekcje i
świadectwa będzie miał już dawno
przesłuchane a filmy obejrzane.
Źródła
W związku z powyższym bazujemy
na materiałach
- własnych
- niezastrzeżonych
- z prawami do kopiowania
- bez prawa kopiowania, co
oznacza konieczność zamówienia
lekcji, filmu lub literatury na
koszt studenta, jeśli nie będzie
możliwości udostępnienia mu
materiałów przez jego kościół
lub naszą szkołę
Uporządkowanie
Jest oczywiste, że chrześcijanie
z odpowiednim stażem w naszym
ewangelicznie wierzącym polskim
środowisku mają przesłuchane i
przerobione wiele naszych
tematów na różne sposoby.
Problem dotyczy jednak dwóch
podstawowych kwestii; Po
pierwsze niewielu pracowało z
nauczaniami w formie lekcji i do
tego z motywacją opracowania,
dzięki któremu mogliby te lekcje
posiąść w stopniu umożliwiającym
przekazywanie innym. Taką
właśnie możliwość tworzy
motywacją pod nazwą „egzamin”,
który oceni stopień opanowania
lekcji. Po drugie swoboda w
selekcjonowaniu i dozowaniu
sobie przeróżnych kazań zakłada
subiektywny i niekompletny dobór
materiałów. Podobnie jak z
odżywianiem się dzieci; wiemy
doskonale, że menu sporządzone
według ich gustu byłoby bardzo
niekompletne a nawet
przerażające. Dzieci, młodzież a
nierzadko ‘niby’ dorośli
potrzebują poprowadzenia przez
dojrzałych i kochających
rodziców czy przyjaciół,
rozumiejących zasady zdrowego
odżywiania się. Tak więc w
dzisiejszym wielkim i wciąż
narastającym gąszczu ogólnie
(szczególnie przez internet)
dostępnego nauczania
potrzebujemy selektywnego,
porządkującego i stabilizującego
poprowadzenia, jakie właśnie
chcemy zaproponować np. w naszej
szkole.
Poprowadzenie
Czy nasz kierunek nauczania
zapewni ten rodzaj mentorstwa,
którego Ty akurat potrzebujesz,
możemy jedynie sugerować. W
naszym przeświadczeniu
zrobiliśmy wszystko, aby
możliwie najobiektywniej i
najskrupulatniej wytyczyć Ci
drogę poprzez istotne
zagadnienia, centralne w
chrześcijańskim życiu.
Korzystając z tej opcji
uczestniczysz w
odpowiedzialności za naszą
wspólną drogę, pomimo iż staramy
się, abyś nie był zawiedziony.
Módl się i niech Bóg dokona
wyboru razem z Tobą. Ale nawet
jeśli zaangażujesz się bez
większego przekonania, nie
wierzę, żebyś na tym stracił.
Wyposażenie
Przyświeca nam cel, o którym
traktuje pierwsza pozycja:
„przygotować świętych do dzieła
posługiwania, do budowania”.
Tematów, które dostarcza nam
Boże Słowo oraz życie jest tak
wiele, że w zasadzie oprócz
zaproponowanych w naszym
zestawie można by wymienić
jeszcze więcej. Nie wszystkie
jednak są zasadnicze i
priorytetowe, nie wszystkie
nawet są potrzebne dla każdego.
Zatem w naszym planie lekcji
postanowiliśmy zabrać te, bez
poznania których nie można
stwierdzić przygotowania do
dojrzałego istnienia w Ciele
Jezusa, ani gotowości do
odpowiedzialnej służby.
Ponieważ nasz program zawiera
także wiele szczegółów
związanych z charyzmatyczną
specyfiką i doktryną, na prośbę
pastora kierującego swoich
wierzących możemy dostosować
materiał tak, by nie przekazywać
lekcji zawierających
rozbieżności z nauką ich zboru.
Poziomowanie
Cztery poziomy nauczania to
ilość podyktowana z jednej
strony rozsądkiem, z drugiej
wychowawczą ilustracją zawarta w
samej Biblii. Widzimy w niej
naukę dla nowonarodzonych
niemowląt, pokarm dla dzieci,
przesłanie dla młodzieńców i
orędzie dla ojców (1Kor.3:1;
Hbr.5:13; 1P.2:2; Hbr.5:13,14;
1Jn.2:14). Nie ma obowiązku
zaliczania wszystkich poziomów
po kolei, szczególnie, jeżeli
chodzi o doświadczonych
chrześcijan. Ponieważ jednak
wieloletni staż nie jest
równoznaczny z dobrze
usystematyzowaną biblijną
wiedzą, zakładamy, że każdy
poziom warto przerobić bez
względu na lata ‘w Panu’.
Szczególnie warto wówczas, kiedy
planuje się zaangażowanie w
służbę Słowa.
Porównanie
Każda szkoła ma swoją specyfikę
z wielu względów, między innymi
wyróżnia się gronem adresatów.
Ta szkoła powstała z myślą o
wszystkich, którzy mają pojawić
się w kościele i z którymi w
większości nie da się pracować
systematycznie oraz w jednakowym
tempie. Jeśli nawet jedynie
mniejszość zdobędzie się na
wariant egzaminowanego studenta,
to druga opcja „słuchacza” jest
przecież i tak powszechnie
praktykowaną, tyle, że nie w
formie zaplanowanej szkoły.
Zgodnie z naszym planem
nauczyciele mogą szkolić swoich
nowonawróconych nawet, jeśli ci
nie są świadomi planu, wg
którego są nauczani. Przecież
tak czy inaczej każdy kościół
naucza.
Dyplom
Prawdziwe świadectwo, o które
rzeczywiście nam chodzi,
otrzymamy w niebie. Nie mniej
jakże miło i inspirująco jest
otrzymać potwierdzenie od tych,
którzy nad nami pracowali, że
uznają swoją pracę za pomyślnie
ukończoną. Czy nie o tym mniej
więcej mówi Pismo przedstawiając
sytuacje, w których polecano
zborom wypróbowanych,
wiarygodnych lub przygotowanych
do służby chrześcijan (Rzm.16:1;
2Kor.3:1b)? Tak więc niczym
kropka nad „i” ukończenie
każdego poziomu nauczania
zostanie potwierdzone stosownym
dyplomem oraz indeksem z ocenami
dla studentów. |